..: كليك :.. وبلاگ شخصي حميد عسكري
 

پيش بيني ابتلا به ام اس با ميزان ويتامين D خون

پيش بيني خطر بيماري ام اس با اندازه گيري ويتامين D خون

اخبار سلامت : يك مطالعه جديد نشان داده است كه ارزيابي ميزان ويتامين D خون مي‌تواند راهي براي پيش بيني ابتلا به ام اس باشد و با اندازه گيري اين ويتامين مي‌توان حدس زد كه آيا فرد بيماري مولتيپل اسكلروزيس (MS) مبتلا مي‌شود يا خير.

به گفته كاساندرا مانگر سرپرست تيم تحقيقاتي دانشكده بهداشت عمومي هاروارد چان، بوستون، قبل از اين مطالعه، تنها چند مطالعه كوچك راجع به ارتباط ميزان ويتامين D خون و خطر ابتلا به ام اس انجام شده است.

مطالعه‌اي براي پيش بيني ابتلا به ام اس با استفاده از ميزان ويتامين D خون

در اين مطالعه جديد تعداد زيادي از زنان مورد مطالعه قرار گرفتند و نتايج بررسي‌ها نشان داد كه اصلاح كمبود ويتامين D در زنان جوان و سالم ممكن است خطر ابتلا به ام اس را در زندگي آن‌ها كاهش دهد.

مانگر و تيم تحقيقاتي‌اش نمونه‌هاي خون گرفته شده از بيش از 800000 زن در فنلاند را به عنوان بخشي از آزمايش‌هاي دورانبارداري مورد آزمايش قرار دادند. سپس بررسي‌هاي بعدي نشان داد كه 1092 زن تقريباً 9 سال بعد از نمونه گيري خونشان به بيماري ام اس مبتلا شده بودند و 2123 نفر سالم ماندند.

ادامه مقاله : پيش بيني ابتلا به ام اس با ميزان ويتامين D خون


ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
[ ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ ] [ ۰۱:۳۴:۱۴ ] [ حميد عسكري ] [ نظرات (0) ]
چرا سلنا گومز نياز به پيوند كليه پيدا كرد؟

پيوند كليه سلنا گومز به خاطر بيماري لوپوس

اخبار سلامت : خواننده سلنا گومز ( Selena Gomez ) به تازگي اعلام كرد كه به علت عوارض ناشي از لوپوس پيوند كليه انجام داده است؛ اما چگونه لوپوس بر كليه‌ها تأثير مي‌گذارد و چرا افراد مبتلا به اين بيماري گاهي نياز به پيوند كليه پيدا مي‌كنند؟

بيماري سلنا گومز كه باعث پيوند كليه او شد، چه بود؟

لوپوس يك اختلال خود ايمني است كه در اين بيماري سيستم ايمني بدن به بافت‌هاي خود حمله مي‌كند. اين بيماري منجر به التهاب مي‌شود كه مي‌تواند موجب آسيب در بسياري از نقاط بدن، از جمله مفاصل، پوست، كليه‌ها، قلب و ريه‌ها شود.

طبق گفته موسسه ملي بهداشت (NIH) آسيب به كليه يكي از شايع‌ترين مشكلات سلامتي افراد مبتلا به لوپوس است و حدود نيمي از بزرگسالان و 80% از كودكان مبتلا به لوپوس ، بيماري كليوي دارند.

طبق نظر بنياد ملي كليه، بيماري لوپوس در كليه‌ها باعث ايجاد تورم و زخم در رگ‌هاي خوني كوچك به نام گلومرولي‌ها مي‌شود كه مسئول گرفتن مواد زائد از خون هستند.

با توجه به ادعاهاي NIH، افراد مبتلا به لوپوس كه در كليه‌هايشان التهاب دارند با داروهاي سركوب كننده سيستم ايمني بدن درمان مي‌شوند. اين داروها اغلب به خوبي براي كنترل التهاب كار مي‌كنند، اما در 30 درصد از افراد مبتلا به لوپوس كه التهاب كليه دارند، نارسايي كليه (نارسايي كليه بدان معني است كليه‌ها به درستي عمل نمي‌كنند و نمي‌توانند نياز بدن را برآورده كنند) ايجاد خواهد كرد.

بر اساس بررسي مطالعات گذشته...

ادامه خبر : چرا سلنا گومز نياز به پيوند كليه پيدا كرد؟


ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
[ ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ ] [ ۰۱:۰۳:۰۴ ] [ حميد عسكري ] [ نظرات (0) ]
خونريزي از دستگاه تناسلي مردان

چرا دستگاه تناسلي مردان دچار خونريزي مي‌شود؟

مجله پزشكي و سلامت : به منظور حفظ سلامت آلت تناسلي بايد علت خونريزي از دستگاه تناسلي مردان بررسي شود. خونريزي از دستگاه تناسلي مردان مي‌تواند نشانه‌اي از آسيب عمومي به اندام‌هاي تناسلي يا نشانه‌اي از بيماري جدي‌تري باشد. در برخي موارد خونريزي از دستگاه تناسلي به خودي خود متوقف مي‌شود، اما اگر ادامه يابد يا بدتر شود، بايد براي بررسي وضعيت خود به پزشك مراجعه كنيد. مراجعه به يك اورولوژيست مي‌تواند به شما كمك كند تا علت خونريزي از دستگاه تناسلي خود را دريابيد و درمان مناسبي براي رفع خونريزي خود پيدا كنيد.

خونريزي از دستگاه تناسلي مردان و علل آن

1) خونريزي از آلت تناسلي مردان به طور كلي

گاهي مردان در زمان‌هايي غير از انزال نيز دچار خونريزي مي‌شوند و يا حتي روي لباس زير خود لكه‌هاي خون را مي‌بينند. در واقع آلت تناسلي اين افراد در مواقع مختلفي دچار خونريزي مي‌شود. اين خونريزي از دستگاه تناسلي مي‌تواند علل مختلفي داشته باشد:

پارگي وريد پروستات

در اين حالت، خونريزي از دستگاه تناسلي مردان معمولاً در اثر پارگي در يكي از رگ‌هاي پروستات ايجاد مي‌شود. پروستات عضوي از بدن است كه پس از تحريك جنسي، مايع مني مردان را توليد مي‌كند. هنگامي كه انزال در مردان، موجب منقبض شدن پروستات آن‌ها مي‌شود، ممكن است باعث پارگي يكي از رگ‌هاي پروستات شده و مايع مني از دستگاه تناسلي مردان همراه با خون خارج شود كه به اين حالت هماتوسپرمي مي‌گويند. اگر خوني كه به همراه مني از آلت تناسلي مرد خارج مي‌شود تيره باشد، اين رنگ تيره نشانه‌اي از يك آسيب قبلي است. در حالي كه اگر خونريزي از دستگاه تناسلي مردان به رنگ روشن باشد، نشانه آسيب و پارگي جديد است. به اين ترتيب ممكن است در هنگام ادرار كردن و يا خروج مايع مني از آلت تناسلي مردان لخته خون يا خونريزي ديده شود.

 

خونريزي از دستگاه تناسلي مردان

علل ديگر خونريزي از دستگاه تناسلي مردان ....

 

ادامه مطلب : خونريزي از دستگاه تناسلي مردان


ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
[ ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ ] [ ۱۰:۰۸:۲۲ ] [ حميد عسكري ] [ نظرات (0) ]
چگونه دريافت كالري كمتر طول عمر شما را بيشتر مي‌كند؟

بهترين روش افزايش طول عمر مصرف كم كالري است

♥♥♥♥♥

كالري كمتر طول عمر شما را بيشتر مي‌كند

اخبار سلامت : دانشمندان در سال 1935 نشان دادند كه دريافت كالري كمتر مي‌تواند به طور چشمگيري موجب افزايش طول عمر پستانداران شود. تحقيقات جديد انجام شده ما را به اينكه چرا دريافت كالري كمتر موجب افزايش طول عمر مي‌شود، نزديكتر كرده است.

تحقيقات جديد و آناليز توالي DNA، مكانيسم اپي ژنتيكي را تشريح مي‌كند كه اين مكانيسم مي‌تواند مسئول اين باشد كه دريافت كالري كمتر طول عمر شما را بيشتر مي‌كند.

محققان دانشكده پزشكي لوئيس كتز (LKSOM) در دانشگاه فيلادلفيا، مكانيزم اپي ژنتيكي را كشف كردند كه مي‌تواند توضيح دهد كه چرا مصرف كم كالري و دريافت كالري كمتر چنين تأثير مثبتي بر افزايش طول عمر دارد. اين مكانيسم اپي ژنتيك “تغييرات متيلاسيون” نام دارد. اين مكانيزم اپي ژنتيك كه در اين مطالعه مشخص شد، ممكن است تعيين كننده اين باشد كه چرا طول عمر برخي از پستانداران بيشتر از ديگران است.
محققان اين كار را به رهبري دكتر ژان پري عيسي (Dr. Jean-Pierre Issa)، مدير موسسه تحقيقات سرطان در LKSOM، انجام دادند و نتايج يافته‌هاي آن‌ها به صورت مقاله‌اي در مجله Science Communications منتشر شد.

تغييرات متيلاسيون چيست؟

متيلاسيون DNA يك مكانيسم اپي ژنتيك (اشاره به تغييرات ژنتيكي در هنگام بيان ژن دارد) رايج است. تمام

 

ادامه مقاله بهترين روش افزايش طول عمر با مصرف كم كالري


ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
[ ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ ] [ ۰۱:۴۹:۲۴ ] [ حميد عسكري ] [ نظرات (0) ]

آيا جوهر تاتو در بدن حركت مي‌ كند؟

آيا حركت جوهر تاتو در بدن واقعيت دارد؟

اخبار سلامت : ما نمي‌خواهيم راجع به تاتو و خالكوبي چيز بدي بگوييم چون براي خيلي‌ها طراحي با تاتو روي بدنشان جذاب است. تاريخچه تاتو به هزاران سال پيش برمي‌گردد و اين نوع هنر تاريخ طولاني در سراسر جهان در فرهنگ‌هاي مختلف دارد. امروز نيز تاتو خالكوبي در سراسر جهان در حال انجام است؛ اما متأسفانه، دانشمندان به اثرات دراز مدت خالكوبي در بدن انسان توجه نكرده‌اند. بر اساس تحقيقاتي كه به تازگي انجام شده است، احتمال حركت جوهر تاتو در بدن وجود دارد.

بخش اعظم رنگ جوهر تاتو به صورت پايدار در پوست باقي مي‎ماند، اما بخشي از رنگدانه‎هاي جوهر تاتو وارد گره‎هاي لنفي مي‎شوند و حتي به نواحي دورتر بدن نيز حركت مي‌كنند. حركت جوهر تاتو در بدن به اثبات رسيده است و ذرات جوهر تاتو در گره‌هاي لنفاوي ديده شده‌اند.

بعد از تاتو چه ذراتي در گره‌هاي لنفاوي پايدار مي‌شوند؟

محققان مدت‌ها است كه متوجه حركت جوهر تاتو در...

ادامه مطلب : آيا جوهر تاتو در بدن حركت مي‌ كند؟ 


ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
[ ۲۵ شهريور ۱۳۹۶ ] [ ۱۰:۱۳:۰۲ ] [ حميد عسكري ] [ نظرات (0) ]
8 ويتامين حيف پول

مصرف اين ويتامين ها پولتان را هدر مي‌دهند !

♥♥♥♥♥

به تازگي بازار مصرف مكمل‌ها در ميان مردم داغ شده است و بسياري از افراد بدون دليل مكمل و ويتامين مي‌خورند تا به خيال خود سلامتي‌شان را بيشتر كنند، اما بايد هشدار دهيم كه اين افراد در اشتباهند و پول خود را بيخودي صرف خريد مكمل و ويتامين‌ها مي‌كنند.

مكمل ها به اندازه‌اي كه فكر مي‌كنيد مفيد نيستند

مجله سلامت :  ويتامين‌ها و مواد معدني براي سلامتي ضروري هستند، اما اين به اين معنا نيست كه مصرف مكمل و ويتامين‌ ها شما را از مريض شدن دور مي‌كند و يا طول عمر شما را بيشتر مي‌كند. مصرف برخي از ويتامين‌ها غير ضروري هستند و شما مي‌توانيد با رعايت يك رژيم غذايي متعادل نياز خود به برخي از ويتامين‌ها را تأمين كنيد. هر فردي بسته به شرايطي كه دارد به دوزهاي مختلفي از ويتامين‌ها و مكمل ها نياز دارد. به طور مثال زناني كه كمتر در معرض نور خورشيد هستند، مصرف مكمل ويتامين D برايشان ضروري به نظر مي‌رسد، همچنين كساني كه گياهخوار هستند براي تأمين نيازهاي ويتاميني خود بايد ازمكمل هاي ضروري براي گياهخواران استفاده كنند.

افرادي كه مشكوك به سوء تغذيه باشند، بايد راجع به مصرف مكمل و ويتامين‌ها با پزشك خود مشورت كنند اما افرادي با شرايط عادي بدون مشورت با پزشك نيازي به مصرف مكمل ها ندارند. در ادامه مطلب به مكمل ها و ويتامين‌هايي اشاره مي‌كنيم كه در اكثر مواقع نيازي به مصرف آن‌ها نداريد و مي‌توانيد اين ويتامين‌ها را از مواد غذايي خود به دست آوريد.

 

ادامه مطلب : 8 ويتامين حيف پول


ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
[ ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ ] [ ۱۰:۵۷:۰۰ ] [ حميد عسكري ] [ نظرات (0) ]

درمان پانيك با گياهان دارويي

درمان پانيك با داروي گياهي

مجله سلامت : افرادي كه به بيماري پانيك دچار هستند، مطمئناً اين حملات را تجربه كرده‌اند و مي‌دانند كه حملات پانيك مي‌توانند بسيار ترسناك باشند. حملات پانيك يا حمله ترس و اضطراب مي‌تواند به صورت ناگهاني فرد را دچار وحشت و اضطراب كند، اما آيا راهي براي جلوگيري و يا كنترل حملات پانيك وجود دارد؟ درمان پانيك با داروي گياهي يكي از بهترين روش‌ها براي كنترل اضطراب و وحشت در افراد بيمار است. پزشك به اين بيماران داروهايي را براي درمان پانيك تجويز مي‌كند، اما بهتر است پزشكان و بيماران به درمان بيماري پانيك با داروي گياهي فكر كنند.

گياهان دارويي را براي درمان پانيك امتحان كنيد

گياهان دارويي براي درمان پانيك مي‌توانند بسيار مفيد و مؤثر باشند! از آنجايي كه اين گياهان دارويي مواد طبيعي دارند و مانند داروهاي مصنوعي، عوارض جانبي ايجاد نمي‌كنند. تحقيقات زيادي در مورد اثربخشي گياهان دارويي در حملات هراس انجام شده است. برخي از گياهان دارويي با تغذيه و تقويت عصب بافت‌ها و سيستم عصبي قوي‌تر، علائم حملات پانيك را كاهش مي‌دهند. مطالعات انجام شده و تجربيات بيماران نشان مي‌دهد كه علاوه بر مزاياي مصرف مواد غذايي آرام بخش و ضد اضطراب ، گياهان دارويي نيز نقش بسزايي در درمان پانيك دارند. در مطلب قبلي راجع به درمان پانيك بدون دارو صحبت كرديم اما در اين مطلب مي‌‌خواهيم بهترين گياهان دارويي براي درمان حملات پانيك را به شما معرفي كنيم.

گياه دارويي بادرنجبويه براي درمان پانيك

بادرنجبويه از گياهان دارويي شناخته شده است كه براي قرن‌ها مورد استفاده قرار گرفته است. تحقيقات اخير نشان مي‌دهد كه بادرنجبويه تأثير آرام بخش قوي دارد. اين گياه دارويي به عنوان يك آرام بخش براي سيستم عصبي عمل مي‌كند و به همين دليل براي درمان پانيك بسيار مؤثر است. همچنين بادرنجبويه باعث كاهش علائم حملات پانيك (اختلال هراس) مانند تپش قلب، سردرد، بي خوابي و غيره مي‌شود.

گل ساعت

گل ساعت يكي ديگر از ....

متن كامل مقاله درمان پانيك با گياهان دارويي


ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
[ ۱۹ شهريور ۱۳۹۶ ] [ ۱۲:۴۱:۲۷ ] [ حميد عسكري ] [ نظرات (0) ]
عوارض ميكروپيگمنتيشن ابرو و لب

ميكروپيگمنتيشن ابرو و لب چيست؟

مجله سلامت : ميكروپيگمنتيشن يك تكنيك تخصصي مورد استفاده براي آرايش نيمه دائم است. اين روش به سادگي رنگدانه‌هاي رنگي اضافي روي سطح پوست ايجاد مي‌كند تا بتواند رنگ دائمي براي ابرو، سايه چشم و خط لب ايجاد كند. ماندگاري ميكروپيگمنتيشن ابرو يا لب مي‌تواند تا 4-2 سال باشد و بعد از اين مدت كمرنگ شود. ماندگاري ميكروپيگمنتيشن به رنگ آن نيز بستگي دارد و برخي از رنگ‌ها به ميزان بيشتر يا كمتري باقي مي‌مانند.

ميكروپيگمنتيشن مانند يك خالكوبي ساده است و فقط زير سطح لايه پوستي رنگ يا رنگدانه جديدي ايجاد مي‌كند كه باعث رنگدار شدن ابرو و يا لب مي‌شود. بعد از انجام ميكروپيگمنتيشن شما مي‌توانيد بلافاصله به كار و فعاليت خود ادامه دهيد. هزينه ميكروپيگمنتيشن ابرو و يا لب مي‌تواند متفاوت باشد، اما به هزينه توجه نكنيد و تنها سعي كنيد در محلي اين كار را انجام دهيد كه به كارشان اعتماد داريد.

نتيجه ميكروپيگمنتيشن ابرو يا لب بايد طبيعي به نظر بيايد و رنگ آن به اندازه روش‌هاي قديمي مانند تاتو ابرو غليظ و غير طبيعي نباشد. اين روش مشكل آرايش‌هاي قديمي را برطرف كرده و نوعي آرايش نيمه دائم و طبيعي است.

بيشتر بخوانيد : چگونه خودمان را حرفه‌اي آرايش كنيم

كاربرد ميكروپيگمنتيشن براي چه كساني است؟

افراد مختلف به دلايل مختلفي به سراغ ميكروپيگمنتيشن مي‌روند، برخي تنها ....

متن كامل مقاله : عوارض ميكروپيگمنتيشن ابرو و لب


ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
[ ۱۵ شهريور ۱۳۹۶ ] [ ۱۱:۱۱:۳۲ ] [ حميد عسكري ] [ نظرات (0) ]

تقويت اسپرم مردان براي بارداري

تقويت اسپرم مرد براي بارداري

مجله سلامت : تعداد اسپرم‌ كم و ناباروري در مردان شايع‌تر از آن چيزي است كه فكرش را بكنيد. مردم فكر مي‌كنند اگر زنيباردار نمي‌شود، مشكل از اوست، در صورتي كه لزوماً هميشه اينطور نيست و گاهي اوقات تعداد اسپرم كم مردان و ناباروري آن‌ها باعث باردار نشدن زنان مي‌‎شود. مشكل مردان براي بارداري سبب مشكل زوجين براي حاملگي مي‌شود. در حالي كه آزمايش‌هاي متعددي براي پيدا كردن علت ناباروري زنان وجود دارند، تجزيه و تحليل اسپرم مردان، ساده‌ترين تنها آزمايش بررسي علت ناباروري مردان است. از آنجايي كه اسپرم براي باروري مردان نقش مهمي دارد، تقويت اسپرم مردان نقش مهمي در درمان ناباروري مردان و افزايش شانس باروري‌شان دارد.

تقويت اسپرم مردان براي باروري

باروري به توانايي افراد براي توليد مثل اشاره دارد. ناباروري مردان زماني است كه يك مرد شانس كمتري براي باردار كردن زن دارد. توانايي يك مرد براي باردار كردن زن به تعداد و كيفيت اسپرم‌هاي او بستگي دارد. تقويت اسپرم مردان تنها راه افزايش شانس باروري در آن‌ها است.

ناباروري مي‌تواند علل متعددي داشته باشد و ممكن است به ژنتيك، سلامت عمومي، تناسب اندام، بيماري‌ها و آلودگي‌هاي غذايي وابسته باشد. عملكرد جنسي و كيفيت و تعداد اسپرم مرد نيز ممكن است بر باروري تأثيرگذار باشد:

• ميل جنسي مرد : ميل جنسي توصيفي از تمايل فرد به رابطه جنسي است. برخي غذاها و مواد مغذي براي تقويت ميل جنسي مردان با تقويت اسپرم مردان شانس باروري آن‌ها را افزايش مي‌دهند.
• اختلال نعوظ : اختلال نعوظ حالتي است كه مرد قادر به نعوظ و يا حفظ آن نيست و اين ناتواني جنسي باعث مي‌شود كه او شانس باروري نداشته باشد. اولين راه براي افزايش شانس مردان براي بارداري ، درمان اختلال نعوظ آن‌ها است.
• تعداد اسپرم : يكي از جنبه‌هاي مهم در باروري مردان كيفيت مني، تعداد يا غلظت سلول‌هاي اسپرم در مقدار مشخصي از مني مردان است. تقويت اسپرم مردان تنها راه درمان ناباروري آن‌ها است.
• تحرك اسپرم : يك اسپرم سالم بايد توانايي حركت و شنا كردن داشته باشد تا بتواند تخمك زن را بارور كند. تحرك سلول‌هاي اسپرم مردان نقش مهمي در باروري مردان دارد و براي درمان ناباروري در آن‌ها بايد مشكل تحرك اسپرم مردان را درمان كرد.
• سطح تستوسترون : سطح پايين تستوسترون (هورمون جنسي مردانه) ممكن است در برخي از مردان نابارور ديده شود.

علاوه بر موارد بالا كه بر شانس باروري تأثيرگذار هستند ....

متن كامل مقاله : تقويت اسپرم مردان براي بارداري


ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
[ ۱۴ شهريور ۱۳۹۶ ] [ ۰۱:۳۱:۵۳ ] [ حميد عسكري ] [ نظرات (0) ]
علت مسري بودن خميازه چيست؟

در برابر خميازه كشيدن مقاومت نكنيد

اخبار سلامت : يك مطالعه جديد نشان داده است كه مقاومت در برابر خميازه كشيدن تعداد خميازه را كم نمي‌كند بلكه باعث افزايش ميل به خميازه كشيدن مي‌شود. يكي از مواردي كه ما درباره خميازه مي‌دانيم اين است كه خميازه يك فعاليت مغز مسري است. در واقع حتي الآن كه راجع به خميازه مي‌خوانيد، به احتمال زياد احساس مي‌كنيد كه نياز به خميازه كشيدن داريد. تلاش براي سركوب و مقابله با خميازه بي فايده است، زيرا اين يك ميل قوي و غير قابل توقف است.

اين واقعيت كه خميازه مسري و واگيردار است به خوبي شناخته شده است، اما دانشمندان به دنبال علت مسري بودن خميازه هستند. اگرچه ممكن است تحقيقات در مورد خميازه كشيدن بي مورد به نظر برسد، اما بيماري‌هاي مختلفي مانند سندرم تورت موجب توجه بيشتر محققان به خميازه شده است.

چرا خميازه كشيدن مسري است؟ دليل مسري بودن خميازه چيست؟

محققان دانشگاه ناتينگهام سعي كردند با بررسي عملكرد مغز در هنگام سرايت خميازه به شناختي تازه از اين پديده برسند تا از آن براي درمان بيماري‌ها استفاده كنند. اين تيم تحقيقاتي توسط استفان جكسون، استاد علوم اعصاب شناختي، مديريت شد و اين مطالعه اطلاعات بيشتري را راجع به علت مسري بودن خميازه كشيدن در اختيار همه مي‌گذارد.

محققان از ۳۶ داوطلب خواستند به خميازه كشيدن ديگران نگاه كنند، به برخي از آن‌ها گفتند اگر با ديدن خميازه، خميازه‌شان گرفت مي‌توانند خميازه بكشند اما به برخي ديگر گفتند، سعي كنند جلوي خميازه كشيدن خود را بگيرند.

نتايج اين تحقيق نشان داد كه ديدن خميازه كشيدن ديگران موجب تحريك قشر حركتي اوليه مغز شده و در نتيجه موجب سرايت خميازه به فرد ديگر مي‌شود. مقاومت در برابر خميازه كشيدن هيچ سودي ندارد و تعداد خميازه را كم نمي‌كند، زيرا اين يك عملكرد غير ارادي در مغز است. در واقع محققان دانشگاه ناتينگهام مي‌گويند بخشي از مغز كه كنترل حركت را بر عهده دارد (قشر حركتي اوليه) مسئول پديده “تقليد غيرارادي” است كه باعث مي‌شود خميازه مسري باشد. تقليد غيرارادي پديده‌اي كه باعث مي‌شود، رفتار يا كلام فرد ديگري بدون اراده تقليد شود (در برخي بيماري‌ها مثل سندرم تورت و صرع و اوتيسم ديده مي‌شود).

البته نظريه‌هاي زيادي درباره علت خميازه كشيدن (به عنوان مثال كمبود اكسيژن، خستگي و …) وجود دارد، اما شواهدي مبني بر تأييد اين فرضيه‌ها وجود ندارد. براي پي بردن به علت مسري بودن خميازه و اينكه در هنگام خميازه كشيدن دقيقاً چه اتفاقي در مغز مي‌افتد، به تحقيقات بيشتري نياز داريم.

علت مسري بودن خميازه كشيدن سر نخ درمان حركات غير ارادي

مسري بودن خميازه كشيدن شايد سرنخي از برخي حركات غير ارادي ناخواسته مثل تيك باشد. در واقع آنچه در مغز هنگام سرايت خميازه كشيدن رخ مي‌دهد، ممكن است با آنچه باعث تيك يا حركات غير ارادي مي‌شود ارتباط داشته باشد.

به گفته پروفسور جورجينا جكسون از همكاران اين مطالعه: از يافته‌هاي اين تحقيق مي‌توان براي درمان بيماري‌هايي مثل تورت (تيك‌هاي حركتي و صوتي از زمان كودكي) استفاده كرد، زيرا در بيماري تورت، اگر بتوانيم تحريك پذيري را كاهش دهيم، تيك‌ها كمتر مي‌شود و ما مي‌توانيم به درمان آن اميدوار باشيم. در واقع تغيير تحريك پذيري قشر مغز راهي براي درمان‌هاي بدون داروي چنين بيماري‌هايي است.


اخبار پيشنهادي دكتر سوشا : 

مرجع تخصصي پزشكي و سلامت دكتر سوشا


ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
[ ۱۲ شهريور ۱۳۹۶ ] [ ۰۱:۱۵:۲۱ ] [ حميد عسكري ] [ نظرات (0) ]
.: Weblog Themes By ratablog :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
مطالب تصادفی
نظرسنجی
[#VoteTitle#]
[#VTITLE#]
     نتیجه
لینک های تبادلی
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت   لغو عضویت
پيوندهای روزانه
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : 6
دیروز : 4
افراد آنلاین : 1
همه : 1037
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب