..: كليك :.. وبلاگ شخصي حميد عسكري
 

مصرف چاي و قهوه در دوران بارداري

آيا من بايد مصرف چاي و قهوه را در دوران بارداري كنار بگذارم؟

مجله پزشكي و سلامت دكتر سوشا : با مصرف چاي و قهوه و يكسري موارد ديگر مانند نوشابه و شكلات ، كافئين به بدنمان مي‌رسد كه يك ماده محرك و ديورتيك است. به دليل اثر تحريكي، كافئين مي‌تواند باعث افزايش فشار خون و ضربان قلب شود كه هر دو در دوران بارداري توصيه نمي‌شوند. همچنين با توجه به اينكه مصرف چاي و قهوه ميزان دفع ادرار را افزايش مي‌دهد، اين باعث كاهش سطح مايعات بدن شما و در نتيجه كم ‌آبي مي‌شود.

شما مجبور نيستيد در دوران بارداري مصرف چاي و قهوه را كه حاوي كافئين هستند، كنار بگذاريد؛ با اين حال، اگر شما معمولا بيش از 200 ميلي‌گرم كافئين در روز مصرف مي‌كنيد، بايد سعي كنيد آن را كاهش دهيد.

نوشيدن دو فنجان چاي، دو ليوان قهوه فوري يا يك فنجان قهوه دمي در روز، شما را در محدوده مصرف حدود 200 ميلي‌گرم كافئين حفظ مي‌كند. يكي از عوارض نوشيدن چاي غليظ همين است كه باعث مي‌شود كافئين بيشتري به بدنمان برسد.

بعضي از مادران ممكن است علائم و نشانه هايي در دوران بارداري داشته باشند كه مجبور شوند مصرف چاي و قهوه را كاهش دهند يا كلا از مصرف آن خودداري كنند. تپش قلب، اضطراب، فشار خون بالا، قند خون بالا، تعريق بيش از حد و لرز، هشدارهاي خوبي هستند كه نشان مي دهند بايد مصرف چاي و قهوه را كاهش دهيد يا كلا كنار بگذاريد.

اگر مصرف چاي و قهوه در دوران بارداري بيش از حد باشد چه اتفاقي مي‌افتد؟

مطالعات متعدد بر روي حيوانات نشان داده است كه مصرف چاي و قهوه مي‌تواند باعث ايجاد نقايص مادرزادي ، زايمان زودرس ، كاهش باروري و افزايش خطر تولد نوزاد كم وزن و ساير مشكلات توليد مثلي شود. البته هيچ مطالعه قطعي بر روي انسان انجام نشده است؛ با اين حال، باز هم بهتر است كه جهت اطمينان، اين يافته‌هاي به دست آمده از طريق حيوانات را در مورد خودمان به كار ببريم.

مصرف چاي و قهوه در دوران بارداري بيش از مقدار توصيه شده و به صورت منظم خطر سقط جنين را نيز افزايش دهد. بنابراين يكي از راه هاي جلوگيري از سقط جنين در ماه هاي اول كنترل ميزان مصرف چاي و قهوه است.دو مطالعه در مورد اثرات مصرف چاي و قهوه بر سقط جنين انجام شده كه نتايج متفاوتي به دست آمد.

در يك مطالعه كه توسط مجله آمريكايي زنان و زايمان منتشر شد، مشخص شد كه زناني كه روزانه 200 ميلي‌گرم يا بيشتر كافئين مصرف مي‌كنند دو برابر بيشتر از كساني كه كافئين مصرف نمي‌كنند، سقط جنين دارند. در مطالعه ديگري، هيچ گونه افزايش خطر سقط جنين در زناني كه روزانه مصرف چاي و قهوه آن‌ها در محدوده مجاز است (بين 200 تا 350 ميلي‌گرم در روز) وجود نداشت.

با توجه به نتايج متضاد اين مطالعات، محققان توصيه مي‌كنند تا زماني كه مطالعات قطعي‌تري انجام شود، زنان باردار بايد ميزان مصرف كافئين را به كمتر از 200 ميلي‌گرم در روز محدود كنند.

البته ايرادي ندارد اگر گاهي اوقات ناپرهيزي كنيد و بيش از 200 ميلي‌گرم در روز كافئين مصرف كنيد؛ زيرا خطر آن خيلي هم زياد نيست.

مصرف چاي و قهوه در دوران بارداري چگونه بر كودك من تاثير مي‌گذارد؟

كافئين حاصل از مصرف چاي و قهوه قابليت عبور از جفت را دارد ؛ شايد شما بتوانيد بخشي از كافئين را در بدن خود متابوليزه و دفع كنيد اما كودك شما به دليل عدم تكامل سيستم هاي سم‌زدايي بدنش، اين امكان را ندارد.

كافئين مي‌تواند خونرساني به جفت را كاهش دهد و باعث افزايش فشار خون و قند خون شود. همين نكته كه كافئين ضربان قلب و متابوليسم شما را افزايش دهد بايد هشداري باشد كه بدانيد مي‌تواند همين اثر را بر روي جنين داشته باشد.

همچنين باعث مي‌شود كبد كه در حال حاضر به خاطر افزايش هورمون‌هاي دوران بارداري درگير است، فشار بيشتري را تحمل كند.

 

ادامه مطلب : مصرف چاي و قهوه در دوران بارداري

امتیاز:
 
بازدید:
[ ۱۷ آبان ۱۳۹۶ ] [ ۱۰:۰۰:۲۲ ] [ حميد عسكري ] [ نظرات (0) ]
{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :
.: Weblog Themes By ratablog :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
مطالب تصادفی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت   لغو عضویت
پيوندهای روزانه
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : 1
دیروز : 3
افراد آنلاین : 1
همه : 1016
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب